نكات لازم و مهم در مورد تردميل

همه ما از محاسن و فوايد پياده روي و دويدن آگاه هستيم. پرداختن به اين ورزش‌هاي مفيد و ساده بهترين راه براي گرم كردن بدن قبل از انجام حركات ورزشي ديگر مانند ايروبيك، بدن‌سازي، ورزش‌هاي گروهي و غيره مي‌باشد.

تردميل مي‌تواند براي هر شيوه زندگي مناسب باشد براي آدم‌هاي گرفتار و براي آنهايي كه به هر دليل موجه يا ناموجهي دلشان نمي‌خواهد اول صبح يا آخرشب توي پارك‌ها بدوند يا پياده روي كنند. با داشتن ابزار ورزشي تردميل شما مي‌توانيد بدون ترك كردن محيط راحت خانه به بهترين و كم خطرترين ورزش بپردازيد.

آشنايي با تردميل

تردميل يك وسيله ورزشي است كه اين روزها مي‌توانيد در بيشتر باشگاه‌هاي ورزشي آن را در كنار ساير انواع دستگاه‌هاي ورزشي ببينيد. تردميل يك تسمه دارد كه چرخش آن باعث به حركت درآمدن صفحه اين دستگاه مي‌شود. به اين ترتيب شما مي‌توانيد روي آن راه برويد ياحتي بدويد. تردميل ممكن است موتوردار يا بدون موتور باشد. اگر نوع بدون موتور را انتخاب كرده‌ايد، در واقع نيروي وزن و فشار پاهاي شما است كه باعث به حركت درآوردن صفحه تردميل مي‌شود. اين نوع تردميل، دستگاهي سبك است و اگر هزينه مختصري براي خريد اين دستگاه در نظرگرفته باشيد، مي‌توانيد همين نوع را براي ورزش درمنزل خودتان انتخاب كنيد. (البته استفاده به مدت زياد از اين نوع باعث آسيب به زانوها مي‌شود). اما نوع موتوردار تردميل، تكنولوژي پيشرفته‌تري دارد و موتوري كه در آن كار گذاشته شده است به كمك عضلات شما مي‌آيد و به اين ترتيب، شرايط گوناگوني براي دويدن يا راه رفتن براي شما به وجود مي‌آورد. در اين دستگاه، موتور تردميل است كه باعث چرخش تسمه و حركت صفحه تردميل مي‌شود. شما مي‌توانيد سرعت و شيب آن را تنظيم نماييد و حالتي را به وجود آوريد مثل اين كه داريد در يك مسير سربالايي راه مي‌رويد يا مي‌دويد. اين تردميل‌ها معمولا يك مانيتور كامپيوتري دارند كه با يا بدون سيم‌هاي مخصوصي كه به بدن وصل مي‌شوند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشكار متوجه شود كه آيا شدت حركت‌هايش روي تردميل كافي است و موجب كاهش وزنش مي‌شود يا نه. اگر به صفحه مانيتور اين تردميل‌ها نگاه كنيد، برنامه‌هاي از پيش تعيين شده‌اي را خواهيد يافت كه به كمك آن‌ها مي‌توانيد الگوي راه رفتن يا دويدن خودتان را روي تردميل تنظيم كنيد.

نكاتي براي حداكثر استفاده از تردميل

ورزش كردن روي تردميل، شيوه خاصي دارد. براي اين كه درحين راه رفتن يا دويدن روي دستگاه، دچار آسيب‌هاي عضلاني اسكلتي نشويد، بهتر است هميشه به اين نكات توجه كنيد:

* اولين قدم در استفاده ازتردميل، پوشيدن كفش ورزشي مناسب مي‌باشد.

* مرحله بعدي روي تردميل، وضعيت بدني مناسب مي‌باشد؛ يعني سرتان را بالا بگيريد، عضلات گردنتان را كاملا شل كنيد و آرام باشيد و ترجيحا مستقيم به جلو نگاه كنيد. اگر قرار است هنگام استفاده از تردميل به تلويزيون نگاه كنيد، اين تلويزيون بايد در ارتفاعي نصب شده باشد كه شما مجبور نباشيد گردنتان را براي مدت طولاني با زاويه نگه داريد.

* دست‌هايتان را آرام آرام مشت كنيد، البته نه تا حدي كه دست هايتان كاملاً منقبض شود. سعي كنيد هنگامي كه روي تردميل راه مي‌رويد يا مي‌دويد، بازوهايتان از كنار بدنتان به سمت جلو و عقب حركت كنند و در واقع، يك جور حركت آونگي داشته باشند.

* توصيه مي‌شود هنگام ورزش كردن، عضلات شكم را منقبض نماييد.

* راه رفتن روي تردميل، نياز به گام‌هاي خيلي كوتاه يا خيلي بلند ندارد. توصيه مي‌شود روي تردميل ، همان طوري قدم برداريد كه براي شما آسان و معمول است نه خيلي كوتاه و نه خيلي بلند.

* توصيه مي‌شود روي نفس‌هاي خود و نوع تنفس نمودن تمركز داشته باشيد. سعي كنيد به صورت طبيعي نفس بكشيد و گهگاهي كه مي‌توانيد، نفس عميق بكشيد.

* بهترين برنامه ورزشي با تردميل آن است كه به‌صورت يك عادت روزانه مانند مسواك زدن، از آن استفاده كنيد. در صورتي كه اين كار را هر روز و به ‌طور منظم انجام دهيد، سوخت و ساز بدن شما افزايش خواهد يافت و براي سوزاندن چربي‌هاي بيشتر مؤثرتر عمل خواهد كرد.

Leave a Comment

All fields are required. Your email address will not be published.